Selene Hellström är född 1974 och bor i Norrtälje. Hon debuterade 2011 med novellsamlingen Våra händer stickande, kliande och utkom 2017 med kollektivromanen Du är en stork som har landat som utforskar svenskheten i relation till de andra.
Foto: Eva Bergström
Selene Hellström
Obol för älskande
Roman
ISBN 978-91-85725-65-6
Utkommen 2022
Vårt pris 200.-
Elios, Eos och Selene. Tre syskon, tre berättelser som flätas samman av begär, svek och illusioner.
Elios gäckas av passionen till den blinde och hemlöse Orion. Han betalar för operationen som ger honom synen tillbaka, men upptäcker att en bortvänd blick är långt smärtsammare än en oseende. Eos har upplevt den största förlusten av alla. Hon lever sitt liv utan förflutet, ständigt på gränsen till sammanbrott. Selenes största kärlek är orden och skrivandet gör henne blind för det hon håller på att mista.
Obol för älskande är en roman om förlust, syskonskap och minnets bedräglighet. Bit för bit avtäcker den människans utsatthet och de antika myternas grymhet.
Pressröster om Obol för älskande:
”Och det är sannerligen en bra roman. Hellström blottlägger syskonrelationen, och visar hur svårt det är att ha syskon. Kanske för att vi samtidigt vet för mycket och för lite om varandra? Och som Selene säger: ”Syskon kan vara grymma, men det är bara för att kärleken är så gränslös, okränkbar.” Vad den här romanen då gör är att smidigt och elegant plocka bort de ironiska citattecknen kring ”syskonkärlek” – det här är en roman som överskrider ironins anspråk, och blir en finstämd och mångbottnad kärleksroman, som trots sitt mytologiska filter ger en odistanserad bild av kärleken.”
Bernur
______________________________________________
Du är en stork som har landat
Selene Hellström
Roman. Häftad
ISBN 978-91-85725-37-3
Ca pris 310:- Vårt pris 220:-
Utkommen 2017
”Har du hört? Tiggarjäveln snodde hans hund!” I uppståndelsen formades en liten klunga av människor runt omkring honom. Ja, det var hans hund, en liten vit. ”West highland white”, sa han och hörde hur underligt sammanpressad rösten hans lät. ”West highland white”, upprepade han varje gång en ny person stannade till för att höra vad som hänt.
Med ens var det som om det som suttit virat runt hans hals lossades och han gav efter för en lågmäld gråt.
I en mellansvensk småstad ska ortens son, hembygdsministern, hålla sitt årliga tal. Men alla hör inte hemma i staden. Den är hårt polariserad i ett vi och en dom. Tolv människoöden knyts samman i Selene Hellströms debutroman – en skoningslös granskning av ett samhälle där gråskalor är lika oönskade som livsfarliga.
Pressröster:
Hellström har avgjort tagit ett steg framåt, och Du är en stork som har landat håller genomgående utmärkt klass vad beträffar komposition och driv. I likhet med flera generationskamrater, som nämnda Anna Platt eller varför inte Måns Wadensjö, har hon både givit sig på och visat sig behärska ett kollektivt anslag som nog även en litteraturstudent på halvfart utan större problem skulle kunna leda tillbaka till trettiotalets breda arbetarskildringar, som Josef Kjellgrens Människor kring en bro (1935) eller liknande. Det är roligt och spännande, tycker jag.
Petter Lindgren i Aftonbladet
…det här en mycket speciell och spännande roman, som på ett intelligent och berättartekniskt intrikat vis genom en rad laddade situationer komplicerar och gestaltar det som Harald Ofstad en gång skrev om i sin klassiska studie ”Vårt förakt för svaghet”.
Christian Swalander i Smålandsposten
Kvar är det novellistiska anslaget, eftersom romanen alternerar mellan tolv olika huvudpersoner i korta stycken som ofta nog utgör en egen berättelse i sig själva. Kvar är också den lågmälda och chosefria prosan, som ofta rör sig i alldagliga miljöer och för tankarna till Hans Gunnarssons och Cecilia Davidssons 90-talsnovellistik. Kvar är också ambitionen att skildra människor och handlingar som inte är alltigenom goda, eller till och med måste beskrivas som ondskefulla, inifrån. Men på just den här punkten har Hellström med den här boken tagit ett kliv framåt, och försöker inte bara gestalta tillståndet inom en person, utan i en hel stad eller till och med ett helt land.
Måns Wadensjö i Svenska Dagbladet
___________________________________________
Våra händer stickande, kliande
Noveller. Häftad.
ISBN 978-91-85725-18-2
Ca pris: 280:- Vårt pris 185:-
Utkommen 2011
Tänk om man var så snygg att man kunde få vem som helst, men det enda man verkligen ville var att ligga sked med mamma som försvann för länge sen. Eller tvärtom, om man var så motbjudande att man måste lura sig till beröring av kassörskan på ICA. Tänk om man var fjorton år och så kär att ballarna höll på att sprängas och tjejen inte fattade att hon var skyldig en ett knull. Eller tänk om man var en flicka med älgkliv i benen.Vad är en maktordning? Selene Hellströms noveller undersöker den utsatthet som driver människor till outgrundliga val. Makten är aldrig lätt att bära och ibland ryms offer och förövare inom samma person. Den nyförlösta modern, våldtäktsmannen, det osynliga barnet: i tjugo jag-berättelser gestaltas hur lätt det kan vara att gå över gränsen när omtanken om den andre slipats hård. Är ensamhet då allt som återstår?
Vi dricker båda två. Jag ser på honom över glaskanten. Blicken är simmig och ofokuserad och huvudet blir tungt och gör långa åkningar i sidled. Någon enda gång ska väl jag ha nytta av den här jävla kroppen, tänker jag och höjer flaskan för att fylla på glasen igen. Då rasar han plötsligt, faller rätt ner i golvet och blir liggande. Jag går fram och petar lite på hans arm med foten, men den är alldeles slapp. Han är slut.
Pressröster om Våra händer stickande, kliande:
Selene Hellström behöver oftast inte många sidor för att nagla fast en skev situation, som bränner sig fast i läsaren. Våra händer stickande, kliande är en begåvad debutnovellsamling, lika omväxlande som enhetlig.
Lennart Bromander i Aftonbladet
Samlingens dragning mot övergrepp och gräns- eller hänsynslöst beteende grundar sig inte i sensationslystnad utan snarare i en djupt rotad humanism och en vilja att förstå och förklara. Jagformen innebär att vi måste godta och läsa varje enskild novell på dess berättares premisser, vare sig vi vill det eller ej och Hellström lyckas i allmänhet skapa stor trovärdighet hos sina historier.
Mikaela Blomqvist i Göteborgsposten