Lars Hermansson

pressbild hermansson. foto ola kjelbye
Foto: Ola Kjelbye

Lars Hermansson (född 1961) är poet, essäist och kulturjournalist, bland annat på Sveriges Radio. Han debuterade med diktsamlingen Vete Fåglarna (Gedins 1987). Han har sedan dess givit ut ett flertal diktsamlingar, senast 10 avstånd (Lejd 2012). Han har också skrivit essäer och två romaner, senast Slut (Lejd 2014)

2006 fick Lars Hermansson Sveriges Författarförbunds Radiopris med följande motivering: ”..för hans litterära och humoristiska träffsäkerhet: På stillsamma strövtåg leder han lyssnaren genom personliga landskap där det självklara blir absurt och det svårbegripliga alltmer fattbart.”

 

slut_omslagsskiss_typografisk_140129Slut
Lars Hermansson
Roman. Häftad.
ISBN 978-91-85725-27-4
Ca pris: 290:- Vårt pris 200:-
Utkommen 2014

Marken skakar och duvor faller döda ner i Lars Hermanssons nya roman, en sorglustig och dystopisk berättelse om världens undergång obehagligt nära vår egen verklighet.

 

Pressröster om Slut:

På ett plan är det uppenbart att författaren använder sig av två förfallshistorier, planetens och individens, för att fånga den mellannivå som inte verkar lika direktåtkomlig för litterär skildring: kapitalismens kris på det mest grundläggande plan som ständigt störs av konjunkturernas tvära kast. /…/ Det är samtid, det blir framtid och under tiden kämpar en dåtid med att sortera sig. Ända in i slutet förblir det oklart vad det är som går mot sitt slut. Förståndet eller civilisationen? Kroppen eller planeten? Jag slår ihop boken med en rysning. Detta är storartat.

Rasmus Fleischer, bloggen Copyriot

Styrkan i Hermanssons undergångsskildring är att normaliteten upprätthålls. Greppet är kanske inte så originellt, men övertygande: den framtid som romanen smyger sig in i ser nästan ut som nuet, men bara nästan. Försiktigt vrids små detaljer till. Rotterdam sköljs bort. Jordbävningarna tilltar. Är det slutet? Allt fortsätter.Den fråga boken indirekt ställer är hur vi kan fortsätta med våra triviala liv medan allt rämnar. Eller med huvudpersonens ord: ”Det sociala livet med middagar och möten blev alltmer svåruthärdligt. Hur kunde man tala om det nya filmavtalet eller läkaryrkets lägre status när allt snart skulle ta slut?”

Anders Johansson, Aftonbladet.

___________________________

10 avstånd_omslag fram10 avstånd
Lars Hermansson
Dikt essä memoar. Häftad.
ISBN 978-91-85725-20-3
Ca pris: 259:- Vårt pris 190:-
Utkom 2012
I Lars Hermanssons nya diktbok undersöks olika konkreta och mentala avstånd. De orimmade terzinerna mäter upp avståndet till mamma, Neapel, ICA, Folkungagatan, golvet, stjärten och poeten själv.

Att stå upp och äta (verkligen tugga,
känna fibertrådarna tränga in i
tandköttsfickorna, finfördelas mellan 
tuggytorna,) kallops och tänka: kollaps

Pressröster om 10 avstånd:

Favoritstyckena är de där läsaren får följa Hermanssons tankekedjor, en beskrivning av hur våra hjärnor aldrig tystnar utan i samarbete med det undermedvetna drivs framåt mot till synes meningslösa tankar. En tankekedja slutar i huruvida John Rishton, chef för den livsmedelkoncern där ICA-butikerna ingår, känner till ”Den spöklika kundlösheten vid frukt och grönt strax efter öppningsdags.” Det är träffsäkert och respekten för läsaren och litteraturen finns i Hermanssons noggrannhet. Orden bär sig och poeten har gehör för både detaljer och helhet, för både innehåll och form.

Jenny Maria Nilsson, SR Kulturnytt

____________________________

tjansteman.jpg

Tjänstemän
Lars Hermansson
Roman. Inbunden.
ISBN 978-91-85725-14-4
Utkom 2010.
Ca Pris 280:- Vårt pris 200:-

I Lars Hermanssons första roman möts Los Angeles och Teheran. Romanens två berättelser undersöker pornografin som frigörelsekamp, socialt stigma och erotisk konsumism. På sina researchresor till de bägge städerna möter berättarjaget inte bara kollegor, studenter och porrstjärnor, utan också sig själv, sin egen barndom, sina föreställningar om kärlek och sexualitet.

Pressröster om Tjänstemän:

Lars Hermansson – som låter berättaren börja med att åka till Iran hösten 2007 för att samla material till ett radioprogram – får det hela tiden att kännas som att jag är där: på gymmet, nedför trappan bort mot trädgårdsbordet i marmor, på den sommarheta asfalten i västra Hollywood. Vi hör också lätet, som från helikoptern, ja, som en överton i trafikbruset. Och samtidigt ruskar Hermansson om med raka ord: ”Vi lever som blinda och ser världen genom våra kukar.” För att inte tala om de snabba vändningarna, som när någon påstår att Gud säger att de största syndarna minsann inte är de som konsumerar porr, utan de som producerar den. Hermansson har språket i sin hand och tar alla frågor och alla möjliga svar och utrop och provokationer och alla som lyssnar till hus där det egentligen inte finns några väggar: världen gapar stort alldeles inpå oss, somliga förfäras, andra har alltid rätt, ytterligare någon betonar lusten. Kvar är känslan av just det sista: att lusten inte får institutionaliseras.

Stig Hansén, Helsingborgs Dagblad

Bokens andra halva: Los Angeles. Ett förhållande mellan två porrskådisar spricker, och mannen går snart ned sig på känt manér: alkohol leder till impotens leder till skam leder till galenskap. Galenskap leder till hämndplaner leder till självmord. Ibland är prosan rätt lik Bret Easton Ellis, men fattigare, sjaskigare, ledsnare. Så tar författaren plats i sin egen bok. Han låter oss följa forskningsresorna till Teheran och Los Angeles, där vi får träffa människorna han intervjuar för boken. Så vävs romanen och reseskildringen samman. Kolla, så här jobbar jag! Såhär blir en bok till! Det är ett ärligt sätt att skriva, men inte oproblematiskt.(…)  Ändå önskar jag att fler författare hade Lars Hermanssons mod. Strängen kanske brister den här gången, men ”Tjänstemän” siktar ändå högt och långt.

Martina Lowden, SR Kulturnytt

_________________________________

sittastillSitta still
Lars Hermansson
Essä. Häftad.
ISBN 91-974493-5-0
Utkom 2005
Ca Pris 218:- Vårt pris 100:-

Lars Hermansson utforskade i Gå till gå (2000) vandrandets konst och vad som sker med tanken då kroppen är i oavbruten rörelse. I Sitta still slår han av på takten: det är en bok om sittande, om vad som händer i meditationen. Det är också en bok om att vara på resa, att vara någon annanstans än hemma, i Indien till exempel, och om de människor som där kommer i ens väg.

Pressröster om Sitta still:


Hermansson vet att aldrig berätta för mycket, åtskilliga av de korta scenerna hade av en sämre essäist broderats och förklarats; här får allt från jämförelser mellan Kant och indisk filosofi till antydda lustar nöja sig med antydandets format. Liksom meditationen syftar till att frigöra sig från världsliga begär och intressen, söker texten leva utan den gamla vanliga dramatiken, skala av sig sina konventionella begär. Nu sitter essän inte still, tvärtom finns här en egen rörelse, rent av ett slags vibration i det som blir kvar. Och det är ganska mycket det. 

Claes Wahlin, Aftonbladet

Med få sidoblickar befinner sig Hermansson där och då, på en resa som aldrig når målet, som i texten blir ett tilltalande uppskjutande av hårt poängterad mening. Sitta still är behaglig läsning, på gränsen till oviktig. Men jag tilltalas av icke-valet mellan loj indienresa och förströdd fördjupning. Ett hårt litterariserat liv är säkert stringent som en romanplot. Men kanske inte lika närvarande som Sitta still.

Malin Ullgren, Expressen

Hermanssons hela lilla bok kallar jag stilistisk och semantisk action. Jag vill också åka till Indien. Jag vill också skriva så!

Nina Lekander, SR Kulturnytt

____________________________________

GaTillGaGå till gå
Essä. Pocket.
ISBN 91-973913-5-2
Utkom 2000
Ca Pris 59:- Vårt pris 25:-

Gå till Gå berättar om att resa till fots i Umbrien. Lars Hermansson tar med läsaren på en personlig odyssé längs italienska bil-vägar, till möten med människor och städer.Det är en associationsrik undersökning av vandrandets kultur, som rör sig i själva dynamiken mellan tanke och kropp, tid och rörelse.

 

Pressröster om Gå till Gå:

Hermanssons 159 sidor långa tankegång är som gjord för en paus i skuggan.

Ulrika Milles, Expressen

Det är en ljuvlig bok,både anspråkslös och anspråksfull, med en överraskande spännvidd vad gällerkonkreta iakttagelser och kulturhistoriska reflektioner. Det är en bok som intebara spränger gränserna mellan bandinspelat och skrivet utan också mellansjälvbespegling och peripatetisk reseskildring.Obekymrad om alla litterära konventioner trampar texten omkring i genresystemet.Författaren är både ödmjuk och krävande. Han går sakta från by till by, menmentalt är han i gång på alla cylindrar. Det är en djupt originell bok, det mestoriginella jag på länge har läst av någon svensk författare.

Tommy Olofsson, Svenska Dagbladet

För i grund och botten handlar det om en lätt text, flyktig, rörlig, laglös. Kast precis lika tvära som vandrarens medvetandeström. Att i dessa dagar av allt snabbare kommunikationer, då andra sidan jorden bara är ett klick på tangentbordet borta, återerövra vandrandet som förnimmelsestruktur är naturligtvis en radikal handling. Och när det genomförs med Lars Hermanssons lätta handlag är det dessutom en njutning som nästan omedelbart får läsaren att vilja snöra på sig vandrarkängorna och ge sig av.

Jan Arnald, Göteborgs-Posten