Jila Mossaed

Jilamossaed
Foto: Eva Bergström

Jila Mossaed föddes i Teheran 1948. Sedan 1986 är hon bosatt i Sverige. Hon debuterade på svenska med diktsamlingen Månen och den eviga kon  (Ordfront 1997). Sedan dess har hon givit ut ett flertal diktsamlingar, senast Jag föder rådjuret (Lejd 2015). På persiska har hon publicerat ett flertal diktsamlingar och två romaner. Hon är ett känt namn bland de många exiliranier som är spridda runt om i världen. Jila Mossaed skriver sin poesi under exilens stjärna. Hon förenar det persiska med det svenska i en smärtans degel, vilket ger en klar och samtidigt ornamental diktning. Jila Mossaed har belönats med Klas de Vylders författarstipendium och ABF:s Litteraturpris. 2014 vann hon priset som Årets västsvenska författare med motiveringen: för ett författarskap som med allt större precision fortsätter att formulera exilens särskilda utsagoposition. 2015 fick hon Aftonbladets litteraturpris. År 2016 tilldelades hon Frödingpriset.

 

jag föder rådjuret

Jag föder rådjuret
Jila Mossaed
Dikter. Häftad.
ISBN 978-91-85725-30-4
Ca pris: 249:- Vårt pris 160:-
Utkommen 2015

”Förhör mig!” kräver diktjaget – ”Berätta” manar en stillsammare författarröst. Exilens platslöshet ställer krav på poetens minnen, att de skall vara både sanna och skapande. Jila Mosseds nya dikter är uppfordrande poetiskt likväl som politiskt, de är självrannsakande och samtidigt trotsigt kreativa.

Uppriven
av mycket mörker
Vettlöst
vid gryningen
lämnar natten min famn
Du kliver in
Jag har alltid inbillat mig mitt liv
i olika rum
Uttala mig
i den ordlösa strupen
Du som sväljer min framtid

 

Pressröster om Jag föder rådjuret:

Jila Mossaed skriver sig fram och tillbaka genom både tid och rum, genom minne och framtid. Hennes dikter bär vittnesbörd om andra sammanhang, andra miljöer, sjunger om förfluten tid – men hela tiden vibrerar nuets känsliga kompassnål i mitten av dikten. Det är känsligt, argsint, upproriskt. Hela tiden sker diktens inkarnation i världen och på pappret med det egna jaget som insats. Allt är på allvar, lika mycket sår som läkedom.

Kristian Lundberg, Norrköpings Tidningar

Ja drömmarna är flyktiga, men också nödvändiga, och Mossaed är bra på att fånga det där utrymmet mellan vad som är privat och vad som är allmängiltigt. Hennes dikter handlar om en allmänmänsklig känsla som presenteras på ett unikt sätt.

Bernur

______________________________________________

 

ett ljud som bara jag kan_framsidaEtt ljud som bara jag kan
Jila Mossaed
Dikter. Häftad.
ISBN 978-91-85725-17-5
Ca pris: 240:- Vårt pris 180:-
Utkom 2012

I Jila Mossaeds nya diktsamling sker en implosion. Diktjaget trängs av förlusternas tid, men det sår som smärtsamt läker öppnar språket. Vi möter poeten i en skapande process som löper från förflutet till framtid. I ett syresatt nu omfamnar orden världen på nytt.

 

Det var innan gryningen
Jag sprang ner
Ensam
för att se tomma gator
Och varje rads ankomst
var som en uppenbarelse

 

Pressröster om Ett ljud som bara jag kan:

Jila Mossaed visar i sin nya diktsamling att hon med små medel och avklarnad enkelhet kan skildra tunga känslor som livets flyktighet och människans ensamhet. Det finns en svalka och renhet i hennes genomskinligt klara dikt, där det svenska språket möter den persiska traditionen.

Eva Ström, Sydsvenska Dagbladet

Jila Mossaeds erfarenheter ryms inte i hennes ålder. De är större och äldre än så, de är tusenåriga. Såren som tidens tand vållat, är både läkta och öppna. Hennes hjärta är tungt, men också lätt. I Ett ljud som bara jag kan visar Jila Mossaed hur hennes stämband ser ut när hon skapar detta ljud som bara hon kan.

Viktor Andersson, Tidningen Kulturen

_______________________________

Varje dag kysser jag markens fötter
Jila Mossaed
Dikter. Häftad. 80 sidor
ISBN 978-91-85725-08-3
Utkom 2009.

I  Varje natt kysser jag markens fötter, författarens första på Bokförlaget Lejd, har Jila Mossaed hittat ett mer naket och enkelt tilltal. Hon har gått in i en ny fas av sitt skrivande. Dikterna handlar om exilens utarmning, om att nyfiken och hudlös närma sig den nordiska mentaliteten och naturen. Om att vara nära sina smärtor.

Ord med slöjor
mumier
Stumma
paranoida ord
O, vad har de gjort med er?

Pressröster om Varje natt kysser jag markens fötter:

Förbluffad är ordet. Förbluffad över hur Jila Mossaed i sin nya bok förmår skapa en poesi som på en och samma gång framträder som mättad och avskalad. Lyriskt stinn, nästan droppande av bilder. Och samtidigt så enkelt berättande om den märkliga undfägnad livet ger.

Hanna Hallgren i Aftonbladet

Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att inte känna en inneboende respekt för Jila Mossaeds lyriska projekt, inte minst som det nu ser ut i samlingen Varje natt kysser jag markens fötter där tonfallet ytterligare har skärpts och där den lyriska intensiteten vibrerar bakom närapå varje enskild dikt. Det finns en exakthet i hennes diktion, inte en ton klingar falskt.

Kristian Lundberg i Norrköpings Tidningar

Jag blir helt förtrollad av hennes vackra svenska språk. Hennes språk är mycket vackrare än det många svenska poeter använder. Hon använder finkänsliga ordbilder och sätter en känslomässig fond på pappret och placerar orden därpå.

Maria Marteleur, BookyDarling

___________________________________