Lars Hermansson (född 1961) är poet, essäist och kulturjournalist, bland annat på Sveriges Radio. Han debuterade med diktsamlingen Vete Fåglarna (Gedins 1987). Han har sedan dess givit ut ett flertal diktsamlingar och romaner.
2006 fick Lars Hermansson Sveriges Författarförbunds Radiopris med följande motivering: ”..för hans litterära och humoristiska träffsäkerhet: På stillsamma strövtåg leder han lyssnaren genom personliga landskap där det självklara blir absurt och det svårbegripliga alltmer fattbart.”
2023 belönades Lars Hermansson av Svenska Akademien med Gun och Olof Engqvists stipendium. Stipendiebeloppet är på 200 000 kronor.
Lars Hermansson
Handen fingret rymden
dikt dröm essä
Häftad
ISBN 978-91-85725-69-4
Utkommen 2023
Nu 100:-
Lars Hermanssons nya bok är en hybridbok där dikt, dröm och essä närmar sig samma tematik från olika håll: Hur tillbringa sitt allt kortare liv i en civilisation vars ändlighet tycks allt mer uppenbar? Vem ska sköta drömkrematoriet? Vad kan man inte köpa på Blocket Sörmland?
En liten stark hand en stor svag i ett avlägset land på samma dag i samma vind men åt olika håll en avlägsen kind ett tomt protokoll
Pressröster om Handen fingret rymden:
Men i den här bokens första svit (av fem) framträder istället en oförblommerad sårbarhet som utifrån sin plats i texten – människans sista dagar – blir fullkomligt förkrossande. I ”Handen fingret rymden” tycks två nätter göra sig gällande: mänsklighetens, den som har att göra med de undergångshot vi står inför att göra, och den enskilda människans, den som har tid kvar på jorden men också hunnit leva ett långt liv.
Kristoffer Appelvik Lax, Lyrikvännen
Genom drömtexterna introduceras bland annat apokalypsens tematik, vilken ytterligare fördjupas i essäavsnitten och kulminerar i den febriga texten ”Flegreiska fälten”, en personlig betraktelse i vulkanen Vesuvius omedelbara närhet. Oavsett textform präglas Hermanssons språk av exakthet både till ordens semantiska som symboliska och tonmässiga kvalitet. Handen fingret rymden är en bok som på ett imponerande sätt lyckas variera välkänd tematik och öppna den för sin samtid.
Fredrik Eriksson, BTJ
Lars Hermansson
Nationalstatens stora dammbyggen har utarmat livet kring floden Narmada. Stamfolken lever i misär. En svensk familj besöker en indisk familj, bägge medelklass, och ger sig en dag ut på floden för att besöka en vis kvinna. Roddaren som tar dem dit tillhör stamfolket men vissa säger att han slår sina barn. Och att hans son kan tala med fjärilar. Maktordningarna korsas och bryts i Lars Hermanssons nya roman. Alla har makt, alla är maktlösa. Och bara barnen kan se det osynliga.
Pojken hette Beto. Han var inte riktigt ett barn för han lekte inte. Han satt still som de vuxna och tittade på vattnet och molnen och fåglarna. Men han var inte fattig. Han hade långa, smala armar utan hår, rena byxor, snälla ögon och han log ofta mot Nora. Det gjorde inte de fattiga.
Dödsorsaksregistret
Dikter
Inbunden 71 sidor
ISBN 978-9185725-43-4
Cirka pris 249:- Vårt pris 180:-
Utkommen 2018
Ett samhällstillstånd filtrerat genom dödsundran, indignation och politisk nyfikenhet talar i Lars Hermanssons nya bok. De ensamkommandes knäleder undersöks alltmedan ulrike meinhof-dockor kläs av och på. En essäisistisk diktsvit i 28 delar om dödsorsakerna
en trädgård av nakna kroppar
långa grässtrån lagda i fina paket
en tusensköna filmad underifrån
tills minneskortet tog slut
Pressröster om Dödsorsaksregistret:
Vreden balanserar mot eftertanken. Det är inte lätt att formulera en bild av det goda livet i dödsriket. Men Lars Hermansson gör ett försök att skriva politisk poesi bortom de instrumentellt tjänstvilliga orden. Han skriver vid sidan av byråkratin, bortom röda och svarta fanor.
Magnus Ringgren, Aftonbladet
Hermanssons tvära poesi skärper läsarens urskillningsförmåga. Han drar ut fraser ur den språkväv som omger oss, ur nyhetssändningar och diktklassiker, och får en att hejda sig inför dem, höra dem på nytt, verkligen märka orden. Men han kan också vända ens blick mot själva väven: hur struktureras samhället och språket? Hur sitter allt ihop med allt?
Martina Lowden, Kulturnytt
Slut
Lars Hermansson
Roman. Häftad.
ISBN 978-91-85725-27-4
Ca pris: 290:- Vårt pris 200:-
Utkommen 2014
Marken skakar och duvor faller döda ner i Lars Hermanssons nya roman, en sorglustig och dystopisk berättelse om världens undergång obehagligt nära vår egen verklighet.
Pressröster om Slut:
På ett plan är det uppenbart att författaren använder sig av två förfallshistorier, planetens och individens, för att fånga den mellannivå som inte verkar lika direktåtkomlig för litterär skildring: kapitalismens kris på det mest grundläggande plan som ständigt störs av konjunkturernas tvära kast. /…/ Det är samtid, det blir framtid och under tiden kämpar en dåtid med att sortera sig. Ända in i slutet förblir det oklart vad det är som går mot sitt slut. Förståndet eller civilisationen? Kroppen eller planeten? Jag slår ihop boken med en rysning. Detta är storartat.
Rasmus Fleischer, bloggen Copyriot
Styrkan i Hermanssons undergångsskildring är att normaliteten upprätthålls. Greppet är kanske inte så originellt, men övertygande: den framtid som romanen smyger sig in i ser nästan ut som nuet, men bara nästan. Försiktigt vrids små detaljer till. Rotterdam sköljs bort. Jordbävningarna tilltar. Är det slutet? Allt fortsätter.Den fråga boken indirekt ställer är hur vi kan fortsätta med våra triviala liv medan allt rämnar. Eller med huvudpersonens ord: ”Det sociala livet med middagar och möten blev alltmer svåruthärdligt. Hur kunde man tala om det nya filmavtalet eller läkaryrkets lägre status när allt snart skulle ta slut?”
Anders Johansson, Aftonbladet.
___________________________
10 avstånd
Lars Hermansson
Dikt essä memoar. Häftad.
ISBN 978-91-85725-20-3
Ca pris: 259:- Vårt pris 190:-
Utkommen 2012
I Lars Hermanssons nya diktbok undersöks olika konkreta och mentala avstånd. De orimmade terzinerna mäter upp avståndet till mamma, Neapel, ICA, Folkungagatan, golvet, stjärten och poeten själv.
Att stå upp och äta (verkligen tugga, känna fibertrådarna tränga in i tandköttsfickorna, finfördelas mellan tuggytorna,) kallops och tänka: kollaps
Pressröster om 10 avstånd:
Favoritstyckena är de där läsaren får följa Hermanssons tankekedjor, en beskrivning av hur våra hjärnor aldrig tystnar utan i samarbete med det undermedvetna drivs framåt mot till synes meningslösa tankar. En tankekedja slutar i huruvida John Rishton, chef för den livsmedelkoncern där ICA-butikerna ingår, känner till ”Den spöklika kundlösheten vid frukt och grönt strax efter öppningsdags.” Det är träffsäkert och respekten för läsaren och litteraturen finns i Hermanssons noggrannhet. Orden bär sig och poeten har gehör för både detaljer och helhet, för både innehåll och form.
Jenny Maria Nilsson, SR Kulturnytt
____________________________
Tjänstemän
Lars Hermansson
Roman. Inbunden.
ISBN 978-91-85725-14-4
Utkommen 2010
Ca Pris 280:- Vårt pris 200:-
I Lars Hermanssons första roman möts Los Angeles och Teheran. Romanens två berättelser undersöker pornografin som frigörelsekamp, socialt stigma och erotisk konsumism. På sina researchresor till de bägge städerna möter berättarjaget inte bara kollegor, studenter och porrstjärnor, utan också sig själv, sin egen barndom, sina föreställningar om kärlek och sexualitet.
Pressröster om Tjänstemän:
Lars Hermansson – som låter berättaren börja med att åka till Iran hösten 2007 för att samla material till ett radioprogram – får det hela tiden att kännas som att jag är där: på gymmet, nedför trappan bort mot trädgårdsbordet i marmor, på den sommarheta asfalten i västra Hollywood. Vi hör också lätet, som från helikoptern, ja, som en överton i trafikbruset. Och samtidigt ruskar Hermansson om med raka ord: ”Vi lever som blinda och ser världen genom våra kukar.” För att inte tala om de snabba vändningarna, som när någon påstår att Gud säger att de största syndarna minsann inte är de som konsumerar porr, utan de som producerar den. Hermansson har språket i sin hand och tar alla frågor och alla möjliga svar och utrop och provokationer och alla som lyssnar till hus där det egentligen inte finns några väggar: världen gapar stort alldeles inpå oss, somliga förfäras, andra har alltid rätt, ytterligare någon betonar lusten. Kvar är känslan av just det sista: att lusten inte får institutionaliseras.
Stig Hansén, Helsingborgs Dagblad
Bokens andra halva: Los Angeles. Ett förhållande mellan två porrskådisar spricker, och mannen går snart ned sig på känt manér: alkohol leder till impotens leder till skam leder till galenskap. Galenskap leder till hämndplaner leder till självmord. Ibland är prosan rätt lik Bret Easton Ellis, men fattigare, sjaskigare, ledsnare. Så tar författaren plats i sin egen bok. Han låter oss följa forskningsresorna till Teheran och Los Angeles, där vi får träffa människorna han intervjuar för boken. Så vävs romanen och reseskildringen samman. Kolla, så här jobbar jag! Såhär blir en bok till! Det är ett ärligt sätt att skriva, men inte oproblematiskt.(…) Ändå önskar jag att fler författare hade Lars Hermanssons mod. Strängen kanske brister den här gången, men ”Tjänstemän” siktar ändå högt och långt.
Martina Lowden, SR Kulturnytt
_________________________________
Sitta still
Lars Hermansson
Essä. Häftad.
ISBN 91-974493-5-0
Utkommen 2005
Ca Pris 218:- Vårt pris 100:-
Lars Hermansson utforskade i Gå till gå (2000) vandrandets konst och vad som sker med tanken då kroppen är i oavbruten rörelse. I Sitta still slår han av på takten: det är en bok om sittande, om vad som händer i meditationen. Det är också en bok om att vara på resa, att vara någon annanstans än hemma, i Indien till exempel, och om de människor som där kommer i ens väg.
Pressröster om Sitta still:
Hermansson vet att aldrig berätta för mycket, åtskilliga av de korta scenerna hade av en sämre essäist broderats och förklarats; här får allt från jämförelser mellan Kant och indisk filosofi till antydda lustar nöja sig med antydandets format. Liksom meditationen syftar till att frigöra sig från världsliga begär och intressen, söker texten leva utan den gamla vanliga dramatiken, skala av sig sina konventionella begär. Nu sitter essän inte still, tvärtom finns här en egen rörelse, rent av ett slags vibration i det som blir kvar. Och det är ganska mycket det.
Claes Wahlin, Aftonbladet
Med få sidoblickar befinner sig Hermansson där och då, på en resa som aldrig når målet, som i texten blir ett tilltalande uppskjutande av hårt poängterad mening. Sitta still är behaglig läsning, på gränsen till oviktig. Men jag tilltalas av icke-valet mellan loj indienresa och förströdd fördjupning. Ett hårt litterariserat liv är säkert stringent som en romanplot. Men kanske inte lika närvarande som Sitta still.
Malin Ullgren, Expressen
Hermanssons hela lilla bok kallar jag stilistisk och semantisk action. Jag vill också åka till Indien. Jag vill också skriva så!
Nina Lekander, SR Kulturnytt
____________________________________
Gå till gå
Essä. Pocket.
ISBN 91-973913-5-2
Utkommen 2000
Ca Pris 59:- Vårt pris 25:-
Gå till Gå berättar om att resa till fots i Umbrien. Lars Hermansson tar med läsaren på en personlig odyssé längs italienska bil-vägar, till möten med människor och städer.Det är en associationsrik undersökning av vandrandets kultur, som rör sig i själva dynamiken mellan tanke och kropp, tid och rörelse.
Pressröster om Gå till Gå:
Hermanssons 159 sidor långa tankegång är som gjord för en paus i skuggan.
Ulrika Milles, Expressen
Det är en ljuvlig bok,både anspråkslös och anspråksfull, med en överraskande spännvidd vad gällerkonkreta iakttagelser och kulturhistoriska reflektioner. Det är en bok som intebara spränger gränserna mellan bandinspelat och skrivet utan också mellansjälvbespegling och peripatetisk reseskildring.Obekymrad om alla litterära konventioner trampar texten omkring i genresystemet.Författaren är både ödmjuk och krävande. Han går sakta från by till by, menmentalt är han i gång på alla cylindrar. Det är en djupt originell bok, det mestoriginella jag på länge har läst av någon svensk författare.
Tommy Olofsson, Svenska Dagbladet
För i grund och botten handlar det om en lätt text, flyktig, rörlig, laglös. Kast precis lika tvära som vandrarens medvetandeström. Att i dessa dagar av allt snabbare kommunikationer, då andra sidan jorden bara är ett klick på tangentbordet borta, återerövra vandrandet som förnimmelsestruktur är naturligtvis en radikal handling. Och när det genomförs med Lars Hermanssons lätta handlag är det dessutom en njutning som nästan omedelbart får läsaren att vilja snöra på sig vandrarkängorna och ge sig av.
Jan Arnald, Göteborgs-Posten