Peter Gustav Johansson

johansson
Foto: Claudia Lindén

Peter Gustav Johansson, född 1952, debuterade med novellsamlingen Känner du landet (Författares bokmaskin 1978). Han har sedan dess givit ut romanen Running (Gidlunds 1979), novellsamlingarna Den förskräcklige Sindbad Sjöfararen (Raben & Sjögren 1985) och Kokbok för patriarkatet (Stoff 1992) samt romanen Katedralens öga(Stoff 1994). Han har också publicerat facklitteratur, bland annat en handbok för skrivarkurser: Det sjunkna alfabetet: en bok om konsten att skriva (Natur & Kultur 1996) På Bokförlaget Lejd har han givit ut: Ta väg (1998) och
Brodern (2004).

________________________________________

TaVagTa väg
Peter Gustav Johansson
Prosa. Inbunden.
ISBN 91-973454-0-7
Utkommen1998
Ca Pris 140:- Vårt pris 50:-

Bensinmacken, badstranden, en landsvägs-körning: igenkännbara, kollektiva platseroch situationer som med ens visar en okänd,frånvänd sida. Peter Gustav Johanssonsprosatexter rör sig i zonen mellan outtalatoch uttalat. Överlever gränsupplevelsen sittögonblick?

Pressröster om Ta väg:

Här visar litteraturen upp sin förmåga att vara både berättelse och verklighet. Det glänser uppfriskande i kontrast till de korta texternas oansenliga spelplatser (…) och det är uppenbart att Peter Gustav Johansson har arbetat sig fram till en genomtänkt hållning som tar litteraturen på allvar.

Carl Henrik Fredriksson,  Göteborgsposten

__________________________

brodernBrodern
Peter Gustav Johansson
Roman. Inbunden.
ISBN 91-974493-3-4
Utkom 2004
Ca Pris 259:- Vårt pris 110:-

En roman om en bror som inte passar in; eller är det kanske bara berättaren själv som speglar sig i den andre: den sjuke, asociale som till sist hamnar på gatan bland de andra hemlösa i Stockholm. En motvillig berättelse om det som aldrig blev, eller det som ligger bortanför.

Pressröster om Brodern:

Kronologin i Brodern går i stort sett bakåt, eller nedåt, mot livets botten. Där Johansson förra bok Ta väg, verkade röra sig i luftens element tillhör Brodern vattnets. ”Han har brutit sig ner till marknivå och ingenting kunde rasa längre”, sägs det om brodern. Men Johanssons stil känns djupare än så: långsam och lätt förvrängd som under en vattenyta där begrepp som frihet och klarhet får relativa betydelser. Hans författarskap är fortfarande ett av de mest ambitiösa och intressanta i Sverige.

Jonas Thente, Dagens Nyheter